Friday 4 January 2013

Jom Belajar SCH

Assalamualaikum...
Hari ini Addin lagi sibuk belajar SCH dan PCB jadi Addin teringin membuat cara pengguna mereka. Sebelumnya Addin mau kongsi berita SCH dulu ya. Soalnya PCB belum khatam.. hehehehe ..
Okay, jum kita mulai :

Skematik reka bentuk program ExpressSCH hanya sebagai kemudahan untuk digunakan sebagai perisian susun atur PCB kami, kedua-duanya mempunyai antara muka pengguna yang sama. Selepas menghabiskan beberapa minit untuk belajar satu, menguasai lain mengambil masa yang singkat semua. Berikut adalah bagaimana mudah ia adalah untuk menarik skematik dengan ExpressSCH:




Pilih Komponen

Mulakan skematik anda dengan meletakkan komponen. Pilih bahagian dari kotak dialog Pengurus Komponen. ExpressSCH termasuk sebuah perpustakaan besar dengan beratus-ratus simbol komponen (IC, perintang, kapasitor ...) yang anda boleh gunakan untuk menarik litar elektronik anda.


Tentukan Kedudukan Komponen

 > Seret setiap komponen ke lokasi yang dikehendaki pada halaman. Snap ciri grid menjadikan ia mudah untuk kemas menyelaraskan simbol.

 Jika semua komponen tidak sesuai pada satu halaman, tambah kertas tambahan. Semua helaian skematik dihubungkan bersama-sama dan disimpan dalam satu fail.


Tambah Wayar / Litar

Sekarang lakarkan juga wayar untuk menyambung bahagian-bahagian bersama-sama. Tambah setiap wayar dengan mengklik pada pin komponen, kemudian tarik wayar untuk pin ia menghubungkan.


Edit Skematik

Buat perubahan kepada skematik adalah mudah menggunakan arahan standard seperti Copy, Cut dan Paste. Susun semula komponen adalah mudah dengan mengheret mereka dengan tetikus. Wires sentiasa kekal disambungkan kepada pin mereka, walaupun apabila anda bergerak perkara di sekeliling.


Link kan Skematik dan PCB

Selepas anda melengkapkan skematik anda, ia boleh dikaitkan dengan fail susun atur papan litar anda.
Ini imej program susun atur ExpressPCB menunjukkan bagaimana ia membimbing anda dalam bentuk papan anda dengan menonjolkan dalam pin biru yang harus berwayar bersama-sama.

Okay, itu saja sampai sini. Jika rajin Addin update tentang PCB juga ya. Segala silap dan salah harap maaf. Juga panduan dari Pakcik Google =)

No comments:

Post a Comment

Dah datang tu rajin-rajin lah comment okayyy! =D